Un proiect al Ungariei de a cumpăra pământ în Transilvania după
liberalizarea completă, de la 1 ianuarie, a pieţei terenurilor agricole
şi reîntoarcerea în Parlament de către preşedintele Traian Băsescu a
unei legi a cărei intenţie a fost de a limita uşurinţa cu care străinii
pot cumpăra teren în România au reverberaţii în piaţă.
Preşedintele Traian Băsescu a cerut Parlamentului să reexamineze legea
privind unele măsuri de reglementare a vânzării-cumpărării terenurilor
agricole situate în extravilan de către persoane fizice şi de înfiinţare
a Autorităţii pentru Administrarea şi Reglementarea Pieţei Funciare.
Legea a fost bănuită că intenţionează să pună stavilă unui apetit al
străinilor pentru pământul ieftin al României deoarece introduce un
drept de preempţiune şi abia neexercitarea acestui drept dă
posibilitatea unui cetăţean din UE să cumpere pământ aici. De remarcat
că prin întoarcerea legii în Parlament nu mai avem de fapt nicio
reglementare în acest moment şi orice cetăţean din UE poate cumpăra fără
oprelişti teren în România.
Dar are acest proiect de lege vreo miză practică? Nu are, sunt de părere avocaţi şi proprietari de terenuri contactaţi de ZF.
„Pentru un cetăţean care vinde teren altui cetăţean, fie el şi străin,
nu e nevoie de o lege specială. Vorbim aici de proprietate privată.
Privată! Aşa am putea face o lege şi pentru casele din proprietatea
oamenilor“, a declarat pentru ZF omul de afaceri Adrian Porumboiu,
proprietarul Racova Group, adăugând că „un aspect important din lege ar
fi dreptul de preempţiune, dar aici ar fi corect ca preempţiunea să se
refere la un preţ egal cu cel oferit de cumpărător, nu un preţ mai mic“.
Neoficial, motivul proiectului de lege a fost acela de a da prioritate
comunităţilor locale la achiziţii, însă faptul că documentul se referă
la tranzacţiile între persoane fizice, cel puţin ca scop declarat, arată
că impactul va fi redus.
Unul
dintre motivele pentru care preşedinţia a respins documentul la
promulgare a fost exprimarea neclară în ceea ce priveşte definirea
persoanelor cărora li se aplică prevederile legii.
Potrivit textului trimis spre promulgare, „prevederile prezentei legi se
aplică cetăţenilor români, respectiv cetăţenilor unui stat membru al
Uniunii Europene sau ai statelor care sunt parte la Acordul privind
Spaţiul Economic European (ASEE)…“ şi „persoanelor juridice având
naţionalitatea unui stat membru al Uniunii Europene sau a statelor
care sunt parte la Acordul privind Spaţiul Economic European (ASEE)“.
În contextul în care şi România este stat membru al Uniunii Europene,
textul devine ambiguu, potrivit preşedinţiei.
Investitorii străini cumpără oricum
Chiar şi aşa, entităţi străine cumpărau teren în România înainte de
propunerea acestei legi şi vor continua să o facă şi după implementarea
legii, dat fiind că preţurile sunt mici şi e previzibil că vor creşte.
„Din ce vedem în piaţă, clienţii achiziţionează în continuare mult
teren, nu numai clienţii noi, ci şi cei existenţi. Preţurile terenurilor
vor urca, iar, spre deosebire de restul investiţiilor imobiliare,
achiziţionarea unui teren este o formă destul de nesofisticată de
investiţie“, a declarat pentru ZF avocatul Sebastian Guţiu,
coordonatorul biroului de la Bucureşti al firmei internaţionale de
avocatură Schoenherr.
Potrivit acestuia, legea nu va schimba foarte multe lucruri în practică,
pentru că orice persoană fizică sau juridică putea cumpăra terenuri şi
înainte de apariţia acestui proiect de lege. „Documentul elimină
într-adevăr nevoia de a crea un vehicul investiţional, dar în practică
nu se va schimba mare lucru“, mai spus Guţiu.
Cea mai mare parte a investitorilor străini din agricultură este
prezentă în piaţă prin intermediul unor companii înregistrate local.
„Niciun investitor străin serios, care cumpără suprafeţe mari, nu va
face aceste achiziţii fără un vehicul investiţional, o firmă
înregistrată local“, a declarat pentru ZF avocatul Radu Ionescu,
coordonatorul casei de avocatură Ionescu & Sava.
Prin aceste vehicule investiţionale, investitorii străini controlează
între 700.000 şi 800.000 de hectare de teren arabil. O treime din
această suprafaţă este controlată cumulat de 15 jucători, printre care
se numără Grupul Maria (Liban), Smithfield (China/SUA), RaboFarm
(Olanda) sau Ingleby (Danemarca).
În
agricultura locală 1,1 milioane de persoane fizice exploatează 4,9 mil.
hectare, în timp ce alte 22.000 de firme au în portofoliu alte 4,7 mil.
hectare.
Agricultura contribuie anual cu 6-7% la Produsul Intern Brut (PIB), dar
este unul dintre cele mai nefiscalizate sectoare din întreaga economie,
fiind menţionat ca domeniu marcat puternic de evaziune.
În plus, România are cel mai mare număr de exploataţii din Uniunea
Europeană şi cea mai polarizată structură din blocul comunitar, cu numai
15% din teren exploatat în cadrul fermelor cu suprafeţe cuprinse între 5
şi 49 de hectare de teren agricol. Restul suprafeţei este împărţit
între fermele de subzistenţă de până la 5 hectare, cu 30% din total, şi
exploataţiile de peste 50 de hectare, cu o pondere de 55%.
Ca atare, comasarea terenurilor este văzută de autorităţi ca punte către
disciplinarea fiscală a acestui sector. Această comasare, însă, are loc
indiferent de proiectul de lege propus spre promulgare.
„Vom avea probabil un nou val de investitori primari, care vor parcurge
etapele birocratice ale achiziţiei pentru mai multe terenuri şi ulterior
vor vinde suprafeţe consolidate“, a mai spus Sebastian Guţiu.
Spaţiul ocupat de fermele între 5 şi 49 de hectare este cel mai mic din
UE, în timp ce România are o pondere a fermelor de peste 50 de hectare
mai mare decât Italia, Grecia sau Polonia.
„Nu ne înstrăinăm ţara“
În spaţiul public însă, un element asociat cu proiectul legii de
vânzare-cumpărare a terenurilor agricole este intenţia autorităţilor de
la Budapesta de a cumpăra teren, prin rente viagere acordate
proprietarilor, la care se adaugă dreptul de folosire a terenului pe
parcursul vieţii proprietarului.
Intenţia autorităţilor de la Budapesta vine în contextul în care de la 1
ianuarie 2014 România este obligată să liberalizeze piaţa funciară
pentru persoanele fizice din UE, angajament asumat prin Tratatul de
Aderare la Uniunea Europeană.
Principala schimbare este faptul că până la începutul anului curent doar
persoanele juridice aveau dreptul să cumpere teren. În plus, Ungaria nu
este singura ţară interesată să cumpere teren în România.
„(Proiectul de lege a vânzării-cumpărării de teren - n.red.) E o lege
pur demagogică, menită să calmeze nelinişti de televizor, şi nu va avea
un impact real în piaţă. Guvernul trebuie să comunice faptul că «nu
înstrăinăm ţara». Însă guvernele străine pot cumpăra teren şi cu această
lege, şi fără ea, aşa cum face guvernul din Qatar, de exemplu“, a
concluzionat Radu Ionescu.
sursa:zf.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu