Asociaţia Română pentru Cosmonautică
şi Aeronautică (ARCA) a finalizat simulările aerodinamice pentru
avionul supersonic IAR-111, un aparat destinat lansării rachetei
spaţiale Haas II pentru competiţia de astronautică Google Lunar X
Prize, potrivit unui comunicat.
ARCA
a început simulările Computer Fluid Dynamics (CFD) pentru avionul
IAR-111 Excelsior în anul 2010. De atunci, ARCA a continuat aceste
simulări pentru toate configuraţiile posibile de zbor. Durata marea
acestor simulări a fost determinată de complexitatea şi cantitatea
calculului necesar. În această perioadă trei computere de la ARCA au
funcţionat aproape non-stop.
“La
sfârşitul anului 2010 aveam deja o imagine clară asupra configuraţiei
avionului IAR-111 Excelsior, în urma rulării simulărilor aerodinamice.
Acest lucru ne-a permis să demarăm lucrul la avion, la începutul
anului 2011. De atunci, au fost rulate simulări pentru toate
configuraţiile de zbor, altitudini şi viteze. Aceste simulări ne-au
indicat să efectuăm câteva modificări care au optimizat geometria
avionului, chiar în timpul procesului de construcţie, precum coborârea
motorului avionului cu 30 cm sub planul aripii, creşterea anvergurii
aripii cu 90 cm etc. În acest moment este foarte probabil să menţinem
această configuraţie a aparatului “, a declarat Dumitru Popescu,
preşedinte ARCA.
Avionul IAR-111
Excelsior va fi utilizat de către ARCA ca platformă pentru lansarea
rachetei Haas II pentru competiţia de astronautică Google Lunar X
Prize, cât şi pentru dezvoltarea tehnologiilor pentru industria
turismului spaţial, se mai spune în comunicat.
Programul
ARCA pentru Competiţia Google Lunar X Prize este finanţat cu surse
exclusiv private, având programat primul zbor în toamna anului 2012.
ARCA a decis să nu comunice deocamdată valoarea programului.
ARCA
a anunţat, pe 5 iulie, printr-un comunicat de presă, că a finalizat
structura cabinei avionului supersonic IAR-111 Excelsior , un aparat
destinat lansării rachetei spaţiale Haas II pentru competiţia Google
Lunar X Prize şi dezvoltării turismului spaţial.
Cabina
avionului este realizată din materiale compozite, are o greutate de
peste 500 de kilograme, complet echipată pentru zbor, şi primeşte un
echipaj de două persoane – pilot şi navigator-, dispuse în tandem.
Pilotul,
aşezat pe locul din faţa cabinei, va dispune de o consolă centrală
care va cuprinde echipamentele de navigaţie analogice şi GPS, un ecran
panoramic pentru sistemul HDTV pentru asistarea decolării şi
aterizării, iar echipamentul de radiocomunicaţii va fi dispus pe părţile
laterale. Postul de pilotaj va fi echipat cu comenzi necesare
manipulării aeronavei.
Navigatorul,
aşezat în spatele pilotului, va dispune pe consola centrală de un
sistem integrat de monitorizare a parametrilor de funcţionare a
avionului, sistem de comunicaţii radio, sistem de navigaţie GPS, un
sistem SDTV de monitorizare a aeronavei şi un ecran pentru radar pasiv.
Cabina este ejectabilă în caz de necesitate şi este dotată cu două
paraşute acţionate cu motor rachetă.
Asociaţia
Română pentru Cosmonautică şi Aeronautică (ARCA) este o organizaţie
non-guvernamentală, care doreşte să câştige competiţia Google Lunar X
Prize şi să lanseze în cosmos prima rachetă românească capabilă să
transporte un cosmonaut.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu