duminică, 15 decembrie 2013

Cele mai importante inventii ale romanilor

1. Injecția cu insulină – Nicolae Paulescu
01-insulinaNicolae Paulescu a fost un profesor de psihologie la Universitatea de Medicină și Farmacie din București și este cel care a descoperit pentru prima oară insulina în 1921, hormonul secretat de pancreas, care reglează metabolismul glucidelor, lipidelor, mineralelor și protidelor din organism. Paulescu a demonstrat eficiența insulinei în reducerea hiperglicemiei și care a folosit-o în tratarea diabetului. Această descoperire a salvat milioane de vieți.
Din păcate, enciclopediile îi prezintă ca inventatori ai insulinei pe Frederick Banting și Charles Best care au primit în 1922 Premiul Nobel, în dauna lui Paulescu. Astfel, 30 de ani de muncă ai românului au fost practic furați de cei doi tineri canadieni care aflaseră de munca lui Paulescu din publicațiile vremii. Pe baza articolelor lui, canadienii au reușit să izoleze insulina și sp o folosească în tratarea unui pacient. 8 luni mai devreme, Paulescu a publicat într-o revistă belgiană rezultatele cercetărilor lui sub titlu „Recherches sur le rôle du pancréas dans l’assimilation nutritive”. Doar că nu a numit-o insulină, ci pancreină. În anul 1916, când era în stadiul final al cercetării, trupele nemțești au ocupat Bucureștiul, mtoiv pentru care a trebuit să amâne anunțarea rezultatelor definitive.
2. Avionul cu Reacție – Henri Coandă
02-coandaÎn luna octombrie a anului 1910 a avut loc în Paris, la Marele Palat de pe Champs-Elysee, a doua ediție a Expoziției Internaționale de Aeronautică. Au fost expuse piesele cele mai noi din domeniul aviației. Mașinăria cea mai interesantp și care a atras aproape toată atenția evenimentului a fost avionul roșu fără elice pe a cărui plăcuță metalică scria „COANDA-1910”. Acest avion a trezit interesul nu doar pentru că nu avea elice, dar și pentru că era total diferit în comparație cu avionul clasic cunoscut până atunci. Acesta avea un singur loc, două aripi duble și o anvergură de 10,3 m, o lungime de 12,5 m, iar greutatea era de 420 kg și forța de propulsie de 220 kg. Cel mai interesant lucru la acest avion era sistemul de propulsie, o adevărată revoluție în construcția motoarelor avioanelor, care a schimbat total viitorul aviației.
Motorul cu reacție, invenția lui Coandă, era format dintr-un motor-piston cu patru cilindri, răcit cu apă care dezvolta 50 de cai-putere la 1000 de rotații pe minut. Motorul-piston era legat la o tijă care rotea multiplicatorul de rotații, iar mișcarea era transmisă compresorului care câștiga o rotație de 4000 de rotații pe minut. Forța de propulsie era de 220 kgf, mult mai mare în comparație cu situația în care motorul-piston ar fi fost legat la o elice. Majoritatea vizitatorilor de la expoziție au fost sceptici în ceea ce privește decolarea avionului, până când Coandă a făcut o demonstrație din greșeală, acesta dorind să verifice doar motorul, dar avionul a început să prindă viteză și la un moment dat și-a luat zborul. Coandă a fost impresionat de flăcările produse de motor, iar din cauza faptului că era ingrijorat că nu mai pilotase până în acel moment doar planoare, a pierdut controlul și a aterizat forțat. Această tentativă a fost primul zbor cu un avion echipat cu motor cu reacție. În acest fel, Coandă a construit și a zburat cu primul avion cu reacție cu 30 de ani înaintea lui Heinkel, Campini și Whittle.

3. Gerovital – Ana Aslan
03-gerovitalAna Aslan a fost un medic român specialist în gerontologie, academician și director al Institutului de Geriatrie și Gerontologie. A arătat importanța pe care o are procaina în diminuarea tulburărilor distrofice din cauza vârstei, aplicând-o pe scară largă în clinica de geriatrie, sub denumirea de Gerovital sau vitamina H3. Produsul a fost preparat în 1952 și brevetat în peste 30 de țări. În același ani se înființează Institutul Național de Geronto-Geriatrie „Dr. Ana Aslan”, primul institut de geriatrie din lume, model pentru țările dezvoltate, prin asistență clinică și cercetare.
„Ana Aslan” are în fiecare an mii de pacienți, iar efectele terapiei împotriva îmbătrânirii au convins chiar de la început și au adus pacienți cu nume cunoscute: Tito, Pinochet, de Gaulle, Claudia Cardinale, Chaplin, prințese, conți și directori ai unor bănci importante din toată lumea. S-a auzit despre aceste produse chiar și în Statele Unite, John Jennedy recurgând la un tratament cu „Gerovital” pentru o afecțiune a coloanei vertebrale.

4. Vaccinul antiholeric – Ioan Cantacuzino
04-antiholeric
Ioan Cantacuzino a fost un medic, academician, microbiolog, profesor universitar, fondatorul școlii românești de imunologie și patologie experimentală care a desfășurat o intensă activitate de cercetare în ceea ce privește vibronul holeric și vaccinarea antiholerică. Pe baza acestor cercetări, medicul a pus la punct o metodă de vaccinare antiholerică denumită „Metoda Cantacuzino”, folosită și în prezent în țările unde încă se mai întâlnesc cazuri de holeră. S-a implicat în studiul holerei, tifosului exantematic și tuberculozei și a adus constribuții extrem de importante. El este creatorul noțiunii imunității prin contact.
În anul 1913 a condus prima vaccinare antiholerică masivă în focarele infecțioase, cunoscută în știință ca „Marea experiență românească”, campanie de vaccinare care a salvat mii de vieți și a inițiat măsurile de combatere a marii epidemii de tifos exantematic. A creat câteva lucrări precum descoperirea imunității celulare și umorale, sensibilitatea și lipsa de imunitate a organismului față de scarlatină, studii cu renume mondial asupra holerei și vaccinoterapiei. Introduce vaccinul lui Calmette, iar în 1912 creează vaccinul antitific.

5. Stiloul – Petrache Poenaru
05-stilouPetrache Poenaru, originar din Brăila, pandur, creator al steagului României moderne,  matematician, inventator, inginer și membru titular al Academiei Române din anul 1870, a fost secretarul lui Tudor Vladimirescu în timpul revoluției din 1821. Aceasta reprezenta funcția publică a lui, deoarece activitatea sa era legată de călimară și pană. Acesta a fost cu siguranță unul dintre motivele pentru care i-a venit geniala idee de a inventa primul stilou din lume. Chiar dacă după ce Tudor Vladimirescu a fost învins, pandurii erau vânați și decapitați, Petrache Poenaru a scăpat, iar în anul 1826 a primit o bursă franceză pentru a-și completa studiile la Ecole Polytechnique din Paris.
Pe 25 mai 1827 a obținut Brevetul francez 3208 pentru „plume portable sans fin, qui s’alimente elle-même avec de l’encre” (condei portăreț fără sfârșit, alimentându-se el însuși cu cerneală)Invenția a revoluționat domeniul instrumentelor de scris și a contribuit la crearea obiectului folosit și în zilele noastre de către milioane de oameni din întreaga lume. Tocul cu rezervor inventat de Petrache Poenaru elimina zgârieturile de pe hârtie și scurgerile nedorite de cerneală și oferea soluții pentru a îmbunătăți părțile componente și a asigura un debit constant de cerneală, dar și posibilitatea înlocuirii unor piese.

6. Scaunul ejectabil – Anastase Dragomir
06-scaun-ejectabilÎn ultimii ani ai secolului XIX și primii ani din secolul XX, mulți iubitori de aviație erau preocupați de construcția avioanelor și de pilotarea lor. Însă, un tânăr pe nume Anastase Dragomir era interesat de siguranța aparatelor de zbor și în special a pasagerilor din avioane. Acesta era pasionat de problemele aviației, ca mulți alți tineri de atunci. A mers în Franța și a lucrat la mai multe fabrici de avioane. Aici a fost locul unde și-a perfecționat propriul sistem pentru salvarea piloților și a pasagerilor în caz de prăbușiri și alte accidente. Pe 3 noiembrie 1928 a înregistrat în Franța cererea de brevet pentru „Nouveau systeme de montage des parachutes dans les appareils de locomotion aerienne” pe care l-a obținut: Brevetul nr. 678566 din 2 aprilie 1930 pentru „cabina catapultabilă”.
Invenția era „un nou sistem de parașutare din aparatele de locomoție aeriană, fiecare pasager având o parașută proprie care permite, în momentul critic, eliberarea acestui ansamblu de avion, astfel încât parașuta, împreună cu pasagerul instalat pe scaun, să treacă printr-o deschizătură a podelei.” Brevetul prevedea ca ansamblul de celulă-parașută să aibă mai multe comenzi manevrabile de către pilot. În anul 1950, Anastase Dragomir a obținut un alt brevet, de această dată românesc, cu nr. 40658, pentru „celula parașutată”, care consta în folosirea unui spătar curb de glisare pentru ejectarea cabinelor, pe jos sau pe sus, iar în anul 1959 a înregistrat o altă cerere de brevet românesc cu nr. 41424 din 1960, pentru construirea unui avion de transport echipat cu vabine catapultabile, pentru salvarea pasagerilor. Ideea lui Anastase Dragomir s-a concretizat prin apariția scaunului ejectabil la noile tipuri de avioane supersonice militare.

7. Pila Karpen – Nicolae Vasilescu-Karpen
07-pilaRomânul Nicolae Vasilescu-Karpen este inventatotul unei adevărate minuni, o pilă electrică ce furnizează de 56 de ani fără întrerupere energie. Nicolae Vasilescu-Karpen a fost un om de știință, fizician, inginer și inventator. A declarat, cu 50 de ani în urmă că ea va funcționa o eternitate. În Muzeul Național Tehnic „Dimitrie Leonida” din București” există un obiect de patrimoniu care se află într-un seif blindat din metal, exact în biroul directorului muzeului. Este chiar „Pila termoelectrică cu temperatură uniformă”, denumită „Pila Karpen”, realizată în 1950. Invenția este de fapt un perpetuum mobile, adică un dispozitiv care generează energie la nesfârșit, fără nici o intervenție din exterior.
În mod normal ar și trebuit să se oprească de câteva zeci de ani, dar „Pila Karpen” se încăpățânează să funcționeze fără întrerupere, exact așa cum a spus inventatorul ei. Construirea unui perpetuum mobile a fost visul de secole al omenirii. Un aparat care să se miște veșnic, fără a primi impulsuri din exterior ar rezolva cu siguranță nevoia și setea de energie a civilizației din prezent. În epoca modernă, însă acest ideal s-a abandonat pentru că se considera că e imposibil de realizat. Oamenii de știință care au continuat să caute soluția au fost marginalizați, fiind considerați nebuni. Concluzia era una singură: Perpetuum mobile nu poate exista. Totuși, acest fizician român s-a ambiționat să îl construiască. Și chiar a reușit! Nicolae Vasilescu-Karpen a început să lucreze încă dinaintea Primului Război Mondial la teoria unei pile electrice care să genereze energie la infinit. „Pila” a fost brevetată în 1922. De fapt era vorba de două pile electrice legate în serie care pun în mișcare un minimotor galvanometric. Acesta, la rândul lui, mișca o paletă legată la un întrerupător. La fiecare jumătate de rotire, paleta deschidea circuitul, pentru ca la a doua jumătate de rotație să îl închidă. Timpul de rotație al elicei era calculat în așa fel încât pilele să aibă timp pentru reîncărcare, respectiv pentru refacerea polarității în perioada cât circuitul este deschis. O astfel de pilă, dar de dimeniuni mai mari ar putea alimenta o navă spațială.

8. Cibernetica – Ștefan Odobleja
08-ciberneticaCibernetica este teoria controlului prin retroacțiune. Termenul s-a răspândit în special în legătură cu sistemele digitale, dar domeniul cuprinde mult mai multe: cibernetica se ocupă de felul în care un sistem (digital, biologic sau mecanic) prelucrează informațiile și reacționează la acestea; tot cibernetica arată felul în care sistemele se modifică sau permit schimbări pentru a-și optimiza acțiunile.
Medicul Ștefan Odobleja, cel care a creat psihocibernetica și cibernetica generalizată, a publicat în 1929 studiul „Metoda de transonanță toracică” în care enunță pentru prima dată Legea reversibilității.
La Congresul Internațional de Medicină Militară din București din anul 1937, Ștefan Odobleja anunță apariția operei sale capitale „Psihologia consonatistă”, operă prin care face publică prima varinață a concepției cibernetice generalizate și demonstrează caracterul multi și interdisciplinar al acesteia.
Acest model cibernetic creat de Odobleja în 1938-1939 pornind de la intuiție, observații și rațiune a fost vehiculat în literatura americană și europeană zece ani mai târziu și folosit și aplicat într-o diversitate de domenii. Din 1972, Ștefan Odobleja și-a terminat studiile teoriei conform căreia originea ciberneticii se află în psihologie.

9. Tunul Basilic – Orban
Pe data de 29 mai 1453 are loc Căderea Constantinopolului, cucerirea capitalei Imperiului Bizantin de către Imperiul Oroman, condus de sultanul Mehmed al II-lea. 7 000 de soldați număra armata Impreiului Bizantin, din care 2 000 erau mercenari străini. Cetatea avea aproximativ 22,5 km de ziduri fortificate fiind cele mai puternice ziduri de până atunci. Imperiul Otoman deținea o armată de peste 10 ori mai mare decât cea bizantină, fiind formată din 80 000 – 100 000 de soldați, dar armele din dotare nu puteau face față colosalei cetăți bizantine. Astfel, otomanii l-au angajat pe Urban sau Orban, un inginer de origine controversată, dar despre care se știe cu siguranță că era de naționalotate română. Era specialist în construirea de tunuri, o armă încă necunoscută până atunci. Urban a confecționat în premieră un tun imens, numit „Tunul Basilic”, având peste opt metri lungime și 75 centimetri în diametru, capabil să lanseze proiectile de 544 kilograme la o distanță de 2 kilometri. Însă acest tun avea și puncte slabe: nu avea precizie, încărcarea lui dura trei ore, ghiulele erau puține și arma s-a prăbușit sub reculul propriu după doar șase săptămâni. Totuși, tunul a reprezentat strămoșul tunurilor de mare putere proiectate apoi, moștenind și în prezent principiul său de funcționare.

10. Diorama – Grigore Antipa
Diorama este o reprezentare în spațiu a unei părți dintr-un peisaj, care se găsesc în muzee și în care se expun animale împăiate, manechine și alte obiecte de acest fel, pentru a înfățișa un ecosistem și pentru a crea impresia unui peisaj adevărat. Grigore Antipa a fost primul om care s-a gândit la acest mod de a încadra natura în peisajul urban și pentru a putea fi văzută de oricine vizitează un muzeu. Antipa a fost un biolog, zoolog, ecolog și profesosr universitar român. El a crea Muzeul Național de Istorie Naturală din București, care îi poartă și numele și care, din 1907, prezintă pentru prima oară în lume dioramele biologice.Dioramele au reprezentat un pas imens în evoluția și organizarea muzeelor de istorie naturală. În primele diorame se putea admira viața de pe vârfurile Carpaților, din zonele colinelor, din Bărăgan și din zona inundabilă a Deltei Dunării. Tot în Muzeul Național de Istorie Naturală din București sunt diorame care prezintă fauna din regiunile de prerie, tundră, savană și Deșertul Sahara. Datorită ideii originale și extrem de bune, Grigore Antipa a fost solicitat de deosebit de multe muzee din Europa și America pentru a le organiza colecțiile lor muzeistice.

sursa: worldwideromania.com

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu