luni, 9 decembrie 2013

Noi acte in 2014

Ce schimbări majore va aduce, în privința actelor pentru români, anul 2014? Începând cu acest an, vom putea dovedi că suntem asigurați la sănătate cu noile cărți de identitate! Acestea vor conține contine date, în format electronic, aferente cardului de sănătate. Cel puțin, acestea sunt intențiile, cuprinse într-o reglementare.
Noutățile țin de Legea nr. 235/2013 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2012 pentru modificarea și completarea unor acte normative privind evidența persoanelor, actele de identitate ale cetățenilor romani, precum și actele de rezidență ale cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene și Spațiului Economic European, rezidenți în România, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 442, din 19 iulie 2013.
La articolul I punctul 14, dupa alineatul (2) al articolului 13 se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins: „(21) Cartea de identitate și cartea electronică de identitate permit titularului utilizarea acestora ca și card național de asigurări sociale de sănătate, în conditiile Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sanatatii, cu modificările și completarile ulterioare, și ale prezentei ordonanțe de urgenta.”
Pe lângă datele personale prevăzute deja (nume si prenume, sex, cetățenie, data și locul nașterii, semnătura olografă, fotografia, CNP și adresa de domiciliu a titularului), cartea de identitate va conține și următoarele informații aferente cardului de sănătate:
- numele, prenumele, precum și codul numeric personal ale asiguratului;
- codul unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate;
- numărul de identificare al cardului național de asigurări sociale de sănătate.
În plus, în mediul de stocare electronică care asigură funcționalitatea cărții de identitate ca și card național de asigurări de sănătate, vor fi înscrise și datele de mai jos:
- diagnostice medicale cu risc vital și boli cronice;
- grupa sanguina si Rh;
- acceptul exprimat, în timpul vietii, pentru prelevarea de organe, țesuturi și celule, după deces;
- medic de familie: nume, prenume, date de contact.
Datele aferente cardului de sănătate înscrise în mediul de stocare a cărții de identitate pot fi accesate și utilizate doar de persoanele autorizate în acest scop.
Legea nr. 235/2013 stabileste ca, de la data punerii în circulație a cărții electronice de identitate, cetatenii români pot opta fie pentru eliberarea unei cărți de identitate, fie pentru eliberarea cartii electronice de identitate. Aceasta din urmă va conține și datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială și imaginile impresiunilor papilare a două degete.
Până la data de 31 martie 2014 se va realiza o platformă-pilot pentru constituirea sistemului informatic de emitere a cărții electronice de identitate și punerea in circulație a cărții electronice de identitate și a cărții electronice de rezidență.
Punerea în circulație a cărții electronice de identitate și a cărții de identitate se realizează, în mod eșalonat, în termen de maximum 18 luni de la data emiterii primei cărți electronice de identitate sau a primei cărți de identitate, pe masura asigurării serviciilor publice comunitare de evidență a persoanelor cu suportul tehnic necesar.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu